Speciale nieuwsbrief: Thuis op de begraafplaats
N°53 - 31/10/2016

Rond 1 november stijgt het aantal bezoekers op de begraafplaats altijd. Mensen bezoeken hun (groot)ouders of andere familieleden. Sommigen stellen de kleinkinderen voor aan de bompa of bomma die te vroeg moest gaan. Onze begraafplaats is daarom dan ook de plek waar generaties over de grens van leven en dood met elkaar samenkomen. Samen creëren we daar een 'thuis' voor Schotenaren van verschillende generaties.

Maar wat is de toekomst van onze laatste Schotense thuis? Lees hier de (renovatie)werken die we plannen.

Vorige week werd op de kinderbegraafplaats de vlinderweide ingehuldigd. Dit is een plek ter herdenking van kinderen die niet hebben mogen genieten van het levenslicht.

Deze week bracht de voltallige OCMW-raad onder leiding van OCMW voorzitster Katrijn Van Osta (CD&V) nog de jaarlijkse hulde aan het graf. Dit hoort zo volgens de traditie én de schenkingsakte van de gronden.

Reveil wil op 1 november een warme, ingetogen gloed uitdragen. Dit initiatief zorgt voor serene muziek of een pakkend gedicht bij verschillende begraafplaatsen in Vlaanderen. Toeschouwers brengen passende verlichting mee: kaarsjes, lampjes, fakkels. Zo wil Reveil samen met jou Allerheiligen nieuw leven inblazen. Omdat op sommige graven geen bloem ligt. En omdat zoveel herinneringen te mooi zijn zijn om te vergeten. Mensen samenbrengen, over de grenzen van dood of leven heen.

Op drie jaar tijd is het initiatief enorm gegroeid. In 2014 vond het een eerste keer plaats op het kerkhof van Deerlijk ter nagedachtenis van vier jonge twintigers, die in amper zes maanden tijd overleden waren. Dit jaar vind je in een op drie Vlaamse gemeentes een gelijkaardig initiatief plaats, ter herdenking van alle overledenen.

Ook in Schoten strijkt dit evenement neer. Afspraak op 1 november om half 5 aan de poort.