Doorstart renovatie Braembib

donderdag, 26 mei, 2016
Doorstart renovatie Braembib

Eén van de moeilijkste dossiers in onze gemeente deze legislatuur, de renovatie van de Braembibliotheek, lijkt een definitieve oplossing te krijgen. De werf van de Braembiliotheek, die er al 2,5 jaar doodstil bijligt, zal in september terug tot leven komen.

De Braembib, het opvallende gebouw van Renaet Braem aan het Cordulaplein, staat al enige tijd in de steigers. Het gemeentebestuur besliste in de vorige legislatuur (reeds midden 2012) om de verbouwingswerken voor de renovatie en modernisering te laten beginnen. Personeel en boeken verhuisden tijdelijk naar twee leegstaande panden gelegen in het centrum van de gemeente (kasteel Gelmelenhof en de oude belastingkantoren er recht tegenover).

Door een faillissement van de aannemer (én zijn opvolger) lagen de werken nu echter al een gehele tijd stil. De tijdelijke verhuis leek een permanent karakter te hebben gekregen. In december benadrukte onze partij daarom nog dat de Braembib moest blijven (zie hier voor meer).

Vandaag keurde de gemeenteraad 2 besluiten goed. Eerst rondde ze de procedure af die betrekking had tot de nasleep van het faillissement en de daaraan verbonden kosten. Daarnaast besliste ze om een nieuwe aanbesteding voor een aannemer uit te schrijven. De officiële publicatie van deze beslissing kan dan al morgen 27 mei 2016 gebeuren. De deadline voor kandidaten is dan 24 juni 2016.

Dat dit alles niet gemakkelijk was, kon je reeds in de media lezen, maar als CD&V Schoten zijn we tevreden met het resultaat. We hopen dat de vernieuwde bib nabij de mensen een ontmoetingsplaats mag zijn voor alle inwoners van onze thuisgemeente.