Erik's mening over een eventuele ondergrondse parking Gelmelen

dinsdag, 10 oktober, 2017
Erik's mening over een eventuele ondergrondse parking Gelmelen

Enkele dagen geleden kwam het wilde plan om een ondergrondse parking aan te leggen weer boven in de Schotense politiek. Die zou onder de kleuterschool en speeltuin van het Gelmelenpark moeten komen.

Erik Block reageert: “Het is positief dat er mee naar oplossingen gezocht wordt voor het parkeerprobleem. Zo kunnen we de Markt deels parkeervrij maken. Die kan dan, met groen, terrasjes en zitbanken, nog meer groeien tot het levend hart van Schoten, waar mensen elkaar ontmoeten en samenleven.

Het idee van een ondergrondse parking in het centrum is op zich niet nieuw, schepen Luc Van Gastel heeft het idee reeds vorige legislatuur op tafel gelegd.  Maar de financiële haalbaarheid, zeker bij een gratis parking, is steeds de achilleshiel.

We zijn dus niet a priori tegen, maar hebben toch enkele bezorgdheden.

CD&V heeft de voorbije 30 jaar, na het burgemeester Imler-tijdperk, hard gewerkt om de gemeente financieel terug gezond te maken. Dat willen we zo houden. De belastingen terug verhogen is voor ons ook geen optie. Dus rekening houdende met alle geplande investeringen (de verbouwing van de marktgebouwen, het nieuwe recyclagepark, heraanleg Paalstraat en Villerslei,…) moet het financiële plaatje kloppen! We willen de toekomstige generaties niet terug opzadelen met een berg schulden. Ik verwacht straks een volledig dossier, met alle berekeningen, inbegrepen de onderhoudskosten per jaar.

Persoonlijk vraag ik me ook af hoe de levenskwaliteit van de school en de buurt behouden kan blijven. Ik wil over de veiligheid van onze kleuters daar waken, alvorens een mega-autoparking aan te leggen. We promoten dat ouders en kinderen met de fiets naar school gaan om zo ongevallen te voorkomen (denk maar aan de superfietsroute door de gemeente, de heraanleg bij de Sint-Lutgardisschool, de fietsstraten bij Sint-Jozef en Sint-Michiel). De parking mag geen gevaar zijn voor de verkeersveiligheid.

Tot slot betreur ik het dat dit wild idee nu pas gelanceerd wordt. Binnen de gemeente zijn we al een hele tijd bezig met ons mobiliteitsplan te verbeteren, samen met een professioneel studiebureau. Daarin zit ook een heel hoofdstuk rond parkeerbeleid. Net nu de studie bijna afgerond is, komt dit op tafel. De Gemeenteraad moet de herziening van het uiteindelijke mobiliteitsplan ook nog behandelen en goedkeuren. De keuze om al dan niet een ondergrondse parking op die plek te voorzien, is een beleidskeuze die genomen moet worden door de Gemeenteraad in het kader van dit beleidsplan.

Laat me afsluiten waarmee ik begonnen ben: als aan onze bezorgdheden oplossingen kunnen geboden worden, dan vinden we elkaar wel. Zo kunnen we de Markt deels parkeervrij maken en nog meer laten groeien tot het levende hart van Schoten.”

Herlees het volledige artikel op GVA of HLN