Leefstraat, wat is dat?

vrijdag, 9 februari, 2018
Leefstraat, wat is dat?

Leefstraat is meer dan een verkeersader

Wij willen dat Schotenaren samenleven. Dat kan als we elkaar ontmoeten en zo leren kennen. Deze voorwaarde staat echter onder druk.

Schoten gaat graag op café- en restaurant, maar toch blijven we nu steeds gemakkelijker thuis. Dat heeft jammer genoeg negatieve gevolgen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat 1 op 10 zich eenzaam voelt.

Vroeger losten we dit op door actieve verenigingen en vrijwilligers. Het aantal vrijwilligers is nog steeds even hoog, maar de beschikbare tijd per persoon niet. Op 20 jaar tijd daalde het aantal uren met een vierde! We blijven het verenigingsleven steunen, maar we zullen meer moeten doen. Maar wat?

Vlamingen hebben nog het meeste contact met hun buren. Op welke plek komen we onze buren tegen? Het antwoord ligt voor de hand: in onze eigen straat. Door van de straat een aangename (ontmoetings)plaats te maken, zorgen we ervoor dat mensen echt samen-leven. Een straat moet meer zijn dan enkel een verkeersader, het moet een leefstraat worden.

In straten en buurten waar mensen elkaar kennen, helpen en samen dingen organiseren, is er een groter samenhorigheids-, veiligheids- en thuisgevoel. CD&V Schoten wil dat terug versterken.

3 wilde toekomstdromen

- Een groene straat is leuker dan een betonnen jungle. We willen geveltuintjes en voortuinen ondersteunen. Wanneer inwoners die tuintjes dan onderhouden, ontmoeten we onze buren meer. Ook op het gemeenteterrein doen we een extra inspanning: waar mogelijk planten we een boom.

- Voetgangers ontmoeten elkaar het meest, maar ze verplaatsen zich het traagst. Daarom willen we dat ze een voordeel hebben ten opzichte van auto’s: kleine, goed onderhouden, aangename binnenwegen en paadjes om door te steken of een hoek af te snijden.

- We ondersteunen straat- en buurtfeestjes door gratis feestmateriaal in een “feestcontainer”. Dit doen we ook voor ‘blokfeestjes’. Tegelijk willen we mensen samen brengen door Cultuur naar de wijken te brengen, doorstraattheater, concerten in kerken, muziek in de buurt,…