lijsttrekkers 2018 aangeduid

donderdag, 20 april, 2017
lijsttrekkers 2018 aangeduid

Op de vergadering van 20 april heeft het partijbestuur van CD&V Schoten haar lijsttrekkers voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 aangeduid: Erik Block zal de lijst trekken als kopman, Katrijn Van Osta vervolledigt het lijsttrekkersduo.

Op donderdag 20 april om 20.00 kwam het partijbestuur van CD&V Schoten samen om zich te buigen over het lijsttrekkerschap van CD&V Schoten bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Voorzitter Lode de Kesel legde het voorstel op tafel voor: “Dit is een beslissing van de voltallige ploeg, waarbij iedereen zijn of haar gedacht mocht zeggen. Na een korte open gedachtewisseling volgde al snel de eensgezinde beslissing. Erik op 1, Katrijn op 2. Nu moeten zij de ploeg verder uitbouwen.”

Erik en Katrijn zijn geen politieke lichtgewichten in Schoten. Op dit moment maken ze beiden deel uit van het schepencollege en samen met hun derde kompaan, Luc Van Gastel, verdedigen ze daar succesvol de CD&V-kleuren. Als nestor in het schepencollege steunt Luc de genomen beslissing: “Dit is een sterk team, de samenwerking in het college van ons drie bewijst dit.”

Erik Block (12 mei 1964) heeft zijn jeugd doorgebracht in de wijk Sint Filippus, ging naar de kleuterschool op den Deuzeld, lagere school in Brasschaat en middelbaar in Wilrijk. Hij  is zelfstandig architect in Schoten sinds 1988. Via zijn interesse voor erfgoed rolde hij al op 14jarige leeftijd de heemkundige kring SCOT in, van waaruit hij via onder andere de cultuurraad en de GECORO geleidelijk aan het Schotense bestuur inrolde. Lange tijd was hij voorzitter van de Wijkvereniging Cordula, de wijk waar hij nog steeds woont. In 2006 werd hij verkozen tot gemeenteraadslid en van 2010 tot 2012 was Erik voorzitter van CD&V Schoten. Vanaf 2012 is Erik schepen voor ruimtelijke ordening, mobiliteit, huisvesting, leefmilieu en kerkfabrieken.

Katrijn (02 april 1962) groeide ook op in de wijk Sint-Filippus en dit was zeker mee de voedingsbodem voor haar sociaal engagement. Ze ging naar Sint-Cordula in Schoten, werkte haar middelbaar en hogere studies af in Vorselaar en koos dan voluit voor het beroep van leerkracht lager onderwijs. Ze paste het principe “levenslang leren” consequent op zichzelf toe en volgde verschillende bijkomende vervolmakingscursussen. Naast een zinvolle vrijetijdsbesteding als monitor en verantwoordelijke kwam ze op de zomerkampen van de CM ook haar toekomstige echtgenoot Herman tegen. Samen met hem en hun twee kinderen An-Katrien en Jan-Pieter is Katrijn een actief lid van de Schotense koninklijke harmonie Sinte-Cecilia. In 2012 werd Katrijn verkozen tot OCMW-raadslid en sinds 2014 is ze daar ook OCMW-voorzitster en schepen van sociale zaken.

Katrijn: “Ik ben zeer tevreden met deze beslissing. Maar eerst ligt er nog wat werk op de plank, als loyale coalitiepartner werken we verder tot en met einde 2018. We zullen de fusie van gemeente en OCMW goed voorbereiden. Die gefuseerde werking moet al op 1 januari 2019 starten! Voor de burger en voor het personeel is het belangrijk dat de Schotense politiek hier met een duidelijke visie durft komen. Dit proces in goede banen leiden, zal het komende decennium haar vruchten afwerpen.”

Erik: “Vanavond ben ik vooral blij en trots. Als je zo overtuigend de steun krijgt van je ploeg, geeft dat vertrouwen. Tegelijkertijd brengt dit een enorme verantwoordelijkheid mee. Enerzijds nu blijven verder werken aan de Schotense toekomst als schepen, anderzijds nieuwe teamgenoten vinden die willen helpen om aan die toekomst mee te puzzelen en verder vorm te geven. De komende maanden blijven we in dialoog gaan met de Schotenaar in de straat, werken we aan ons programma en zullen dan in 2018 met een sterk team de steun van de kiezer vragen. De uitdaging is groot. Schoten heeft enorm veel potentieel, maar her en der moet er toch gerenoveerd worden in dat grote huis.”