Maandag werd op de Markt de zuil geplaatst van het Mobipunt. Dit is het 2e Mobipunt in Vlaanderen én het eerste in onze provincie.

Enkel de "fiets"stad Deinze mocht Schoten voorgaan en als de eerste enkele weken geleden zijn Mobipunt onthullen.

Mobipunten zijn knooppunten voor verschillende vervoerswijzen op buurtniveau. Een Mobipunt bestaat uit verschillende parkeerplaatsen voor autodelen, een fietsparking en een nabije halte van openbaar vervoer. Het concept kan uitbereid worden functies die het comfort verhogen, of andere behoeften in de buurt kunnen vervullen: lockers voor pakjes, WIFI-verbinding, fietsdeelpunt, openbare werkplekken, enz. Het idee komt uit het buitenland, en wordt gepromoot door verschillende organisaties. Steden en gemeenten onderzoeken vandaag een uitrol.

In de mobiliteit van de toekomst zullen zo'n overstapplaatse, waar je makkelijk van het ene vervoersmiddel op het andere kan overstappen essentieel zijn. Schoten kan hier voorloper in worden.