N°15 - 29/05/2012

Amateur-actrice en bedrijfsleider kiezen voor CD&V

In de reeks ‘nieuwkomers’ bij CD&V, stellen we in dit nummer twee senioren voor.

Een dame en een heer die allebei échte Schotenaren zijn. Irma Docx kennen velen van de Slisseploeg, waar zij vooral hoofdrollen speelt. Irma is een geboren en getogen Schotense.

Guido Aerts is ook een ‘senior’. Sedert enkele maanden is hij officieel met pensioen. Als bedrijfsleider geeft hij de fakkel door aan zijn zoon en schoonzoon. Guido, die tijdens zijn jeugd al Chiroleider was, accepteerde nu voor het eerst in zijn leven een politiek engagement. ‘Omdat hij wat meer vrije tijd heeft nu’.

Irma Docx: Overdag secretaresse bij Beerschot, ’s avonds hoofdrolspeelster bij Slisseploeg

Irma Docx is een geboren en getogen Schotense. Haar jeugdjaren bracht ze – samen met haar ouders en drie zussen – helemaal door in de Leo Van Hullebuschstraat. Ze ging naar Sint-Cordula-Instituut, en zocht het amateurtoneel op. Eerst was dat Verbroedering-Spiltheater, intussen Slisseploeg.

Irma werd geboren in het Gelmelenhof. Weinigen weten intussen nog dat daar de kraaminrichting was voor ze naar de Verbertstraat verhuisde.

Guido Aerts: ‘Sociale vaardigheden leer je bij de Chiro’

Guido Aerts is sedert 1 januari 2012 officieel met pensioen als managing director van zijn eigen bedrijf HITS, ‘High in the Sky’. Hij woont met zijn echtgenote Monica Bruynooghe in Koningshof. Zoon Wouter woont ook in Schoten. Dochter Farahilde woont met haar echtgenoot Michel en dochters Emilie en Louise in Schilde. De kleindochters gaan naar Sint-Ludgardis Openluchtschool, vlakbij de woning van de grootouders dus.

Erik Block kandidaat provincieraadslid

Op donderdag 25 mei heeft voorzitter Dirk Martens de CD&V-provincieraadslijst voorgesteld voor het kiesdistrict Kapellen, waartoe ook Schoten behoort. De voorgestelde kandidatenlijst werd door een meerderheid van de leden goedgekeurd.

Dirk Martens, regiovoorzitter  van Voor- en Noorderkempen, stelde intussen in een persmededeling dat CD&V een ‘sterke en veelzijdige provincieraadslijst’ heeft kunnen samenstellen.

Het kiesdistrict Kapellen is één van de zeven kiesdistricten in de provincie Antwerpen.

Erik Maes: ‘Gezamenlijk project’

Twee weken geleden organiseerde de Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking (GROS) een bijeenkomst waar vertegenwoordigers van alle Schotense politieke partijen hun voornemens voor de volgende legislatuur bekend maakten. Erik Maes, secretaris van onze afdeling en die ook kandidaat zal zijn op onze lijst, vertegenwoordigde CD&V.

‘Geef ze een net om te vissen, maar laat ze niet verhongeren’, stelde Erik Maes. ‘Wij willen ontwikkelingswerkers zeker steunen, maar liefst met de nadruk op projecten die in Schoten voldoende gedragen worden, en het resultaat zullen zijn van gezamenlijke inspanningen.

Erik pleitte ervoor dat Schoten kiest voor gemeenschappelijke doelen, die bijvoorbeeld via de kindergemeenteraad gekozen worden, en waardoor verenigingen en organisaties hun schouders kunnen zetten onder een gezamenlijk project.

Erik stelde dat er niet enkel financiële steun geboden moet worden, maar dat er bijvoorbeeld ook ingezet kan worden op samenwerking met de bedrijfswereld. Initiatiefnemers kampen al te vaak met praktische en logistieke problemen. Een praktische duwtje in de rug kan ook veel waard zijn.

Femma: Promodag in Mechelen

Zoals intussen via de media werd bekendgemaakt, werd KAV op 12 mei tijdens een nationale ‘Vriendinnendag’ in Oostende herdoopt tot Femma.

Femma Provincie Antwerpen organiseert op vrijdag 21 september in Mechelen een ‘Femma-dag’, onder meer om de nieuwe naam bekendheid te geven.

Alle leden worden in De Lindepoort uitgenodigd van 13.30 uur tot 22 uur om zich te laten onderdompelen in de nieuwe naam, en meteen ook kennis te maken met het nieuwe aanbod voor werkjaar 2012-2013.

Vlaanderen ook op “MENSENMAAT”

Ook de Vlaamse regering blijkt onze visie en slogan te volgen, waarbij de maat van de mens centraal staat.  Vlaanderen en Schoten op mensenmaat…

De Vlaamse Regering keurde op 4 mei 2012 het Groenboek ‘Vlaanderen in 2050: mensenmaat in een metropool?’ goed. Het groenboek van het Beleidsplan Ruimte stelt een nieuwe en ambitieuze ruimtelijke visie op Vlaanderen voor. Een visie die de stedelijkheid van Vlaanderen benadrukt zonder de mensenmaat aan te tasten.
Toegepast op mobiliteit wil dat zeggen dat nabijheid en bereikbaarheid leidende principes zijn. In 2050 moet elke burger binnen zijn woonomgeving toegang hebben tot basisvoorzieningen. Het Groenboek stelt dat we “de overdreven maatschappelijke kosten voor infrastructuur, energie, distributie en allerlei gemeenschapsdiensten” kunnen vermijden “door menselijke activiteiten evenwichtig te clusteren in onze ruimte”.

Colofon Nieuwsbrief

VU: Erik Block, Wijnegembaan 41 A, 2900 Schoten, erik@block.be, 0475 775 681

Redactie: Ann Deceunynck, Heideweg 20, 2900 Schoten, ann.deceunynck@skynet.be, 03 653 10 70

V&M: Filmavond in Kapellen

Op donderdag 7 juni organiseert Vrouw & Maatschappij in Kapellen haar tweede Benefietavond. Ten voordele van ‘Moeders voor Moeders’ wordt de film ‘Le Gamin au Vélo’ van de gebroeders Dardenne vertoond. Deze film werd op het festival van Cannes 2011 bekroond met de Grand Prix du Jury.

De vertoning vindt plaats in zaal ’t Kerkske, Kapelsestraat 182, te Kapellen om 20 uur. Info en reservatie: 0472 231 800 of venm.kapellen@live.be.