N°17 - 11/06/2012

CD&V Schoten keurt kandidatenlijst goed!

Met meer dan 92 % van de stemmen heeft onze afdeling vorige week de lijst goedgekeurd van onze kandidaten die op 14 oktober zullen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Zoals reeds eerder geweten was, is burgemeester Harrie Hendrickx onze lijsttrekker.

Bij de samenstelling van de lijst werd erover gewaakt dat alle bevolkingsgroepen vertegenwoordigd zijn en dat belangrijke evenwichten (mannen en vrouwen, leeftijden, wijken, …) gerespecteerd werden. Uit het resultaat dat op 7 juni werd goedgekeurd,  blijkt dat we een groot aantal vrouwen in onze groep hebben, en een recordaantal jongeren!

Oude bekenden, mandatarissen en actieve leden maken op dit moment binnen onze afdeling kennis met absolute nieuwkomers. Onze jongsten zijn 18. Onze ouderdomsdeken is 67.

Sofie Goffin, zoveel jaar later…

De hernieuwde prominente aanwezigheid van Sofie Goffin bij onze CD&V-afdeling werd met het tromgeroffel van een persmededeling aangekondigd… én haalde de website van de nationale VRT-nieuwsredactie. Het voormalige zwemwonder is inderdaad nog niet vergeten in Schoten en daarbuiten.

Toch verschijnt er anno 2012 een heel andere Sofie aan de start (van de verkiezingscampagne). Zwemmen is – voorlopig? – niet meer opgenomen in haar planning. Zwemlés geven, dat doet ze nog wel. En Franse les geven in het middelbaar onderwijs, doet ze ook.

Lieve Vandenbussche: ‘Als ik aan iets begin, blijf ik het meestal doen’

Lieve Vandenbussche is met haar opvallend kleine gestalte een Bekende Schotenaar. In en rond de Sint-Cordulaparochie is ze alom tegenwoordig. Overal waar er iets georganiseerd wordt, binnen een organisatie of gewoon voor de verjaardag van pastor Flor Stes, komt ze helpen. Ze is er als de handen uit de mouwen gestoken moeten worden. Ze is er ook om te vergaderen, te brainstormen, de troepen bijeen te brengen en te houden.

Haar engagement geldt inmiddels al sedert 1976 toen ze lid werd van Jong KAV!

Toch woont Lieve niet echt in het centrum van de gemeente, maar in de Akkerlaan. Daar woont ze al lange tijd alleen. Echtgenoot Emiel De Beuckelaer overleed in 1990 onverwachts aan de gevolgen van een hartstilstand. Hij was pas 40 jaar oud.  Zoon Tom en dochter Marleen zijn inmiddels ook al lang de deur uit.

Burgemeester Harrie Hendrickx omschrijft Lieve als één van de stille krachten uit onze gemeente.

Huuradvies bij het OCMW

Voortaan biedt het OCMW gratis ‘huuradvies’ aan Schotenaren.

Uit vaststellingen bleek de voorbije jaren dat er een nood bestaat aan deskundig huuradvies. Daarom start het OCMW met een spreekuur in dit verband op woensdagnamiddag. Tussen 13.30 uur en 15.30 uur kan iedereen uit de gemeente terecht bij de sociale dienst van het OCMW met uiteenlopende vragen. De deur staat open voor vragen i.v.m. de beëindiging van een huurovereenkomst, indexberekening, huurwaarborg, huurgeschillen, modeldocumenten.

Het beste is wel dat je op voorhand een afspraak maakt via tel. 03 680 06 40. Dan ben je zeker dat er voldoende tijd besteed kan worden aan je vraag.

JONG CD&V: ‘Zomerunief’

Jong CD&V organiseert ook dit jaar de ‘Zomerunief’. De organisatie loopt in Brussel van 4 t.e.m. 6 juli.

Er staan r o.m. bezoeken op het programma aan het federale, Vlaamse, Brusselse en Europese parlement. Er wordt ook een rondleiding voorzien ‘achter de schermen’ op de kabinetten van CD&V-ministers en in de ‘WET89’, hét bolwerk van CD&V en JONGCD&V.

Je kan er je eigen politieke skills ontdekken tijdens het gemeenteraadsspel. Je krijgt een spoed- cursus omtrent de lokale verkiezingen. Je maakt kennis met toppolitici en je geniet van een megafuif en  afsluitreceptie. Een aanrader dus voor wie droomt van een politieke carrière!

Je kan er de ‘high potential’ in jezelf naar boven halen. Ook in Brussel kan je je eigen, lokaal, netwerk versterken!

Info bij Veerle Deparcq of via de website van Jong CD&V.

Colofon Nieuwsbrief

VU: Erik Block, Wijnegembaan 41 A, 2900 Schoten, erik@block.be, 0475 775 681

Redactie: Ann Deceunynck, Heideweg 20, 2900 Schoten, ann.deceunynck@skynet.be, 03 653 10 70

Eén jaar LDC op 1 juli

Op 1 juli is het LDC Cogelshof één jaar open, en dat zal gevierd worden. De feestdag, ook ter gelegenheid van Vlaanderen Feest, start met een academische zitting in het Kasteel van Schoten. Aan het Cogelshof wordt een uitgebreid programma voorzien. ‘Alles loopt op rolletjes’ is een veelzijdig programma dat o.m. poppenspel ‘Professor Pillemans’ brengt voor de kleinsten, Vlaamse spelen en Vlaamse liedjes met de Sysmans-band.

Info: Nieuwsbrief Gemeente Schoten

CD&V lanceert nieuw politiek tijdschrift CDR

‘CDR’ is de naam van een nieuw tijdschrift dat drie keer per jaar uitgegeven zal worden door CD&V. ‘CDR’ staat voor Christen-Democratische Reflecties. De productie van het blad is in handen van CEDER, het studiecentrum van CD&V.

Het blad wil christendemocratische duiding geven en politieke thema’s behandelen. Er zal een forum geboden worden aan politici, academici, vertegenwoordigers van het middenveld, CD&V-leden en talentvolle christendemocratische jongeren. Doelgroep zijn politieke geïnteresseerde partijleden en niet-partijleden.

CDR wil ook een open venster bieden op de wereld. ‘Christendemocratie sluit zich niet op in de eigen landsgrenzen’. Er zal een nulnummer gemaakt worden rond ‘Europa’.

Meer informatie over CDR vindt u op de website van CEDER:  www.ceder.cdenv.be

Zwoele Zomeravond met Philip Heylen

Philip Heylen, schepen voor cultuur en toerisme in Antwerpen nodigt ook dit jaar CD&V-leden uit op de ‘Zwoele Zomeravond 2012’. De avond wordt georganiseerd op donderdag 21 juni in het Felixpakhuis, Godefriduskaai 30 (‘Eilandje’).

De avond start om 19 uur. Op het programma staan optredens van The Jacquelines, DEZ MONA & Box present SAGA, Romanze Brava, Société Anonyme, Dj Tonic / DJ Double Wanted.

Toegang is gratis. Inschrijven is noodzakelijk via een digitaal formulier of gsm 0497 31 39 70.