N°20 - 03/07/2012

Toon Daems: ‘Dat mensen met een beperking niet vergeten worden, is belangrijk voor mij’

Gemeenteraadslid Toon Daems valt in zijn rolstoel meteen op.  In 1987 werd bij hem de diagnose van multiple sclerose vastgesteld. Vera en Toon hadden toen drie jonge kinderen. Toon heeft toen nog twee jaar kunnen werken bij chemische reus Union Carbide. Nadien zette hij noodgedwongen zijn beroepsactiviteiten stop. Hij maakte wel een passie van muziek. Intussen heeft hij tal van muziekstukken en –stukjes geschreven. In de religieuze sfeer, voor kinderen, voor jachthoornblazers, …

Op 5 mei jl. werden in De Kaekelaar ‘Angel songs’ van Toon Daems uitgevoerd door Sempre, een groep van zes jonge vocalisten die hij zelf heeft uitgekozen.

Toon raakte ook bekend als geëngageerde vrijwilliger. Vanuit zijn rolstoel zette hij in Vlaanderen rolstoeltennis voor mensen met een beperking op de kaart, maar organiseerde hij ook  ondermeer ontbijtschotelacties voor Levenslijn (VTM)

De politieke microbe kreeg hij te pakken na een vraag van Martha Ravijts, die deze week overleed. Martha, dochter Kris en Toon waren jarenlang de gezichten van CD&V (vroeger CVP) in de wijk Deuzeld.

Hello! Schoten van 6 tot 13 juli 2012

Deze week is het zo ver! Schoten is vanaf vrijdag 6 juli de gastgemeente waar dansers, zangers en muzikanten uit zes landen gedurende een week het beste van zichzelf zullen geven!

De vertrouwde omgeving van Park van Schoten en Kasteel zullen het decor zijn van verbroedering tussen mensen. Rassen, leeftijden, en sociale achtergrond spelen geen rol in dit jaarlijkse sprookje… Jaarlijks worden er tijdens dit festival in Schoten internationale vriendschappen voor het leven gesmeed!

Dit jaar wisselen deelnemende groepen uit Bulgarije, Turkije, China, Borneo, Chili en USA elkaar met hun podiumprestaties af. Ook binnenlandse delegaties maken hun opwachting.

Glenn Van Roey: ‘Oordopjes’

Van 20 tot 27 juni werd in Antwerpen de ‘Hoorweek’ georganiseerd.

Het Provinciaal Veiligheidsinstituut (PVI) lanceerde dit initiatief met het festivalseizoen voor de deur.

‘Bijna twintig procent van de jongeren heeft last van gehoorschade en daar wil de provincie wat aan doen’legt Gert Van Daele van het PVI uit. ‘We willen hen bewust maken van de risico's die verbonden zijn aan te luide muziek.’

Glenn Van Roey, CD&V-jongerenkandidaat in Schoten, getuigt in Rondje Provincie.

‘Ik ben al jaren met muziek bezig. Op mijn twaalfde lette ik nog niet op de geluidssterkte van mijn gitaarversterker. Tot een bommetje vlak naast mijn oor afging. Daardoor is mijn gehoor beschadigd en heb ik last van oorsuizingen. Ik ben nu een hevige voorstander van oordopjes bij jongeren. Niet enkel tijdens het uitgaan maar bijvoorbeeld ook op de muziekschool. Ik ben dj en draag tijdens het draaien op maat gemaakte oordopjes. Als ik jongeren hoor zeggen 'gisteren was er een goeie fuif, mijn oren suizen nog na', snap ik niet dat zij er de risico's niet van inzien.’

Info:

Provinciale Jeugddienst, tel. 03 240 55 66

e-mail: jeugd@admin.provant.be

Website: Amai mijn (h)oren

Jan Smeele: ‘Iedereen moet stemmen’

De boodschap van Jan Smeele, als Nederlander de enige niet-Belg op onze CD&V-kandidatenlijst, is duidelijk. ‘Iedereen moet stemmen’.

Jan, die 13 jaar geleden in Schoten terecht kwam, haalde samen met de Oekraïense Olga Kouzmenkova, die al 11 jaar in Schoten woont, de pers met een actie om alle nieuwe Belgen ervan te overtuigen naar de stembus te trekken  op 14 oktober.

‘In Schoten wonen zo’n 2 500 mensen met een buitenlandse nationaliteit.  Het is gewoon belangrijk dat zij mee kiezen welk gemeentebestuur ze willen. Ga dus stemmen, ook al versta je geen Nederlands’.

Jan en Olga maakten een affiche in negen talen waarmee ze alle niet-Belgen in Schoten trachten te bereiken. Op 27 juni werden alle niet-Belgen reeds een info-avond uitgenodigd.

134 diploma’s in Sint-Michielscollege!

Een recordaantal van 134 laatstejaars ontvingen op donderdag 28 juni  in een feestelijk versierde sportzaal van het Sint-Michielscollege hun diploma!  Directie en leerkrachten, het schoolbestuur, een vertegenwoordiger van de abdij van Averbode, leerlingen en ouders waren op de proclamatie aanwezig.

Directeur Robert Vergauwen hoopt namens de school dat alle leerlingen ‘via het opvoedingsproject een menselijk kapitaal hebben meegekregen, dat zij goed zullen beleggen’.

‘Ook voor jullie kwam de eindmeet  in zicht. Na een twaalfjarige carrière in het verplicht onderwijs werden jullie als laatstejaars echt volwassen leerlingen en jullie genoten ervan. Het park zat tijdens de middagpauze vol glunderende gezichten. Althans bij goed weer.

De toekomst begon vorm te krijgen: rijlessen en de eerste auto werden voor sommigen een realiteit.

De beroepenbeurs, de keuzebegeleiding naar verder studeren, de infodagen bij het hoger onderwijs lonkten.

Heel het jaar door werden jullie herinnerd aan het nakende afscheid van de vertrouwde school: ik denk hierbij met heel veel plezier terug aan het prombal waar op een stijlvolle manier al een beetje afscheid werd genomen. Een boeiende, maar vooral gezellige Barcelonareis.

Allemaal mijlpalen in deze laatste maanden.

De collega’s van het zesde jaar zetten hun beste beentje voor om jullie te begeleiden naar de ultieme eindsprint. En jawel, jullie hebben die met glans gehaald’.

Colofon Nieuwsbrief

VU: Erik Block, Wijnegembaan 41 A, 2900 Schoten, erik@block.be, 0475 775 681

Redactie: Ann Deceunynck, Heideweg 20, 2900 Schoten, ann.deceunynck@skynet.be, 03 653 10 70

Beste zesdejaar , morgen student