N°26 - 11/09/2012

Vandaag stellen we advocaat Gerd Adriaensen voor. Op zijn 31ste plaats is hij als uittredende schepen voor mobiliteit en openbare werken onze lijstduwer.

In de reeks ‘kennismakingen’ in deze Nieuwsbrief is hij ook bijna de hekkensluiter. Bijna, maar nog niet helemaal.
Nà de kennismakingen en voor de magische datum van 14 oktober, zullen we gedurende enkele weken nog volop ruimte en aandacht hebben voor ander ‘nieuws’. Zoals steeds houden we ons graag aanbevolen voor uw inbreng! Als u met een positieve kijk  ‘politiek’ of ‘electoraal’ nieuws over Schoten wil melden, kan u ons altijd contacteren met ideeën en tips!! Maar ook nieuwtjes buiten de ‘verkiezingssfeer’ zijn en blijven natuurlijk welkom!

Gerd Adriaensen: ‘Naar de bewoners luisteren en noteren op een wit blad’

Advocaat Gerd Adriaensen is al sedert méér dan 20 jaar schepen van openbare werken en mobiliteit in Schoten. ‘De voorbije legislatuur is er heel véél geïnvesteerd  en veranderd in de gemeente. De mensen verwachten nu ook veel meer dan vroeger.’

Sint-Filippus en Bloemendaal zijn zeer grondig gerenoveerd. De wijk Klarrewarre komt nu aan de beurt. ‘In elk van die dossiers hebben we de visie zéér grondig herbekeken. Hoorzittingen zijn essentieel. En beginnen met een ‘wit blad’ is een heilig principe.’

Gerd Adriaensen hoopt dat hij ook in de volgende zes jaar verder kan werken aan de realisatie van projecten, o.m  aan de Botermelkbaan.

Open Monumentendag…

N.a.v. de voorbije Open Monumentendag wordt er nog een zoektocht georganiseerd naar de spreekwoorden die op de Markt te vinden zijn. Info bij de Vrijetijdsbalie (Sint-Cordulastraat 10) of in de bibliotheek.

De Werkgroep Open Monumentendag zorgde ook voor ‘Beeldig – Een route langs het kunstpatrimonium van Schoten’. De route kan ‘per fiets of met stapschoenen’ gevolgd worden. Info bij de Cultuurdienst, tel. 03 680 23 40 of cultuurdienst@schoten.be.

Op deze 24e Schotense editie waren de (lege) Braembibliotheek te bezichtigen en de Priorij Vita et Pax. Het warme weer had blijkbaar vele mensen naar zee gelokt, maar toch konden er nog +/- 900 bezoeken worden opgetekend.

Japanse delegatie in Schoten!

Een delegatie van de top van de Japanse spoorwegen heeft op vrijdag 7 september een bezoek gebracht aan Schoten, en werd ook ontvangen op het gemeentehuis door burgemeester Harrie Hendrickx. De Japanners waren speciaal vanuit Tokio naar hier gekomen om het Schotense ‘Solar Power Systeem’ op de HSL koker aan het Peerdsbos te komen bekijken.

Op de foto staat burgemeester Harrie Hendrickx met de Japanse delegatie, Jef Konings (schepen Brasschaat) en Richard Marcelis en Jozef Sannen (beiden van Infrabel).

Eerstesteenlegging nieuwbouw ’t Beertje

Op dinsdag 25 september om 17 uur wordt officieel de eerste steen gelegd van de nieuwbouw van kinderdagverblijf ’t Beertje. Dit OCMW-gebouw wordt opgetrokken  aan de Toekomstlaan 48 (Deuzeld).

Wijkvereniging Donk protesteert

De bouw van 29 appartementen en 39 ondergrondse parkeergarages op de hoek van de Heikantstraat en de Schotenhofdreef blijft voor beroering zorgen. De buurtbewoners en de wijkvereniging Donk hebben zopas vernomen dat het omstreden bouwproject in de wijk Donk opnieuw een vergunning krijgt van de Deputatie van de Provincie Antwerpen, ondanks de eerdere vernietiging door de Raad van State en de negatieve adviezen van de gemeente Schoten.

De wijkvereniging ging meteen over tot actie. Via een ‘Flashbericht’ uit zij haar ongenoegen over deze stand van zaken, en plande zij meteen een afspraak met het gemeentebestuur. De wijkvereniging hoopt ook op een onderhoud met het provinciebestuur en de projectontwikkelaar. Verdere acties zijn zeker niet uitgesloten…

Bal van de burgemeester

We herinneren nog eens aan het Bal van de burgemeester!

Wanneer? Zaterdag 15 september vanaf 21 uur

Waar? CC De Kaekelaar

Affiche?  Rico Zoroh Band & Nicole – Luc Caals, Yannick Bovy en Barbara Dex.

‘Bondig Nieuws’ van de Gezinsbond

Begin september is er een nieuwe editie van het driemaandelijkse ‘Bondig Nieuws’ van de Gezinsbond van de pers gerold. Hoedje af voor de vrijwilligers die dit aanbod steeds verzamelen, uitwerken en de informatie verspreiden! We vermelden hier een greep uit het aanbod.

‘Fit met muziek’ is een reeks voor volwassenen die op maandagavond iets willen doen aan hun conditie.

‘Kleuterturnen’ is bedoeld om op woensdagnamiddag kleuters de kans te bieden wat extra te bewegen, en op een toffe manier een uurtje te laten rollebollen.

‘Chi Neng Qigong’ is een lessenreeks door Tilla Van Opstal: ‘de elegantie van T’ai Chi en de zachte kracht van Qigong verenigd’.

Een cursus kalligrafie kan gevolgd worden op donderdagnamiddag in ’t Arsenaal.

‘Zingen met peuters en kleuters’ is bedoeld om kinderen van 2 tot 6 jaar mét hun ouders op zaterdag op een prettige manier te laten kennismaken met muziek.

‘Peuterknuffelturnen’ is een reeks voor de allerjongsten (tot 2,5 jaar). Ouders kunnen er samen met hun kind bewegingen ervaren, ontdekken wat je wel of niet kunt, wat gezellig aanvoelt, …

En dan zijn er nog een tweedehandsbeurs voor kinderspullen, een voordracht over huiswerkbegeleiding, de organisatie van de kinderoppasdienst, drie uitstappen naar Antwerpen, en een ‘oproep aan (groot)ouders om bij te tanken over opvoeding voor ouders en grootouders’.

Tenslotte meldt het Bondig Nieuws nog dat leden van De Gezinsbond korting krijgen bij tal van voorstellingen in De Kaekelaar.

Info bij voorzitter Wim Goedemé, tel. 03 658 89 99 of wimgoedeme@hotmail.com.

Colofon Nieuwsbrief

VU: Erik Block, Wijnegembaan 41 A, 2900 Schoten, erik@block.be, 0475 775 681

Redactie: Ann Deceunynck, Heideweg 20, 2900 Schoten, ann.deceunynck@skynet.be, 03 653 10 70

Wijkvereniging Donk protesteert