N°27 - 18/09/2012

Deze week stellen we ons ‘wit konijn’ uitgebreid voor. Ibrahim Balli, Turkse arts in Schoten, kwam op 31 juli nog onze rangen vervoegen als lààtste kandidaat. Het heeft even geduurd tot wanneer we deze 12de plaats weloverwogen invulden. Maar de aanwezigheid van Ibrahim biedt beslist een belangrijke meerwaarde voor Schoten. Als geen ander kent en doorvoelt hij de problematiek van migratie, van een minderheidsgevoel.

Ibrahim Balli: ‘Ik voel me in Vlaanderen nog altijd een vreemdeling’

In 1971 kwam hij als 11-jarig jongetje met zijn ouders vanuit Turkije naar Schoten, samen met zijn twee jongere zusjes en twee jongere broertjes. Het gezin kwam terecht in de Verbertstraat en daarna in de witte Villa van de Heer De Bruyn op de Churchilllaan. Begin jaren 70 kocht de familie – als een van de eerste Turke families in België – een huis in de Jozef Gijselsstraat in Sint-Filippus. De ouders en een gedeelte van de grote familie Balli wonen daar nog steeds. Ibrahim woont met zijn twee dochters in de Verbertstraat. In 1978 studeerde hij af als huisarts. Hij had gedurende 16 jaar een huisartsenpraktijk  in Antwerpen.  Intussen werkt hij als bedrijfsarts in de regio Antwerpen Noord. ‘Op het Zuid in Antwerpen voelde ik me opgesloten’. ‘Ik zat er tussen muren, en kon enkel naar boven kijken om ruimte te zien’. ‘In Schoten heb je een horizon, letterlijk en figuurlijk’. ( lacht).

De problematiek rond migratie en minderheden is voor Ibrahim doorleefd. ‘Het minderheidsgevoel zou eens eindelijk moeten verdwijnen. Vreemdelingen die in Vlaanderen aankomen hadden vroeger wel een leven. Wat Ibrahim zegt, klinkt niet allemaal vleiend en vriendelijk. Ibrahim is kritisch, zowel tegenover wie vreemdelingen onvoldoende kansen geeft als voor vreemdelingen die zelf onvoldoende willen integreren. Toch is hij positief gestemd. ‘Bij de Italianen heeft hun integratie in België ook lang geduurd.’

De Pelgrim

‘Waar ga je heen?

Een bron, een steen,

Een stad, voorbij de horizon.

Wat drijft je voort?

Een zucht, een woord,

Een ergens, ooit gehoord.

Wat houdt je recht?

Een stok, een stam,

Zoals de Ene op zich nam,

Die voor mij uitgaat, na mij kwam.’

(Open Monumentendag 2012, Priorij Schotenhof)

Bewonersvergadering BIN Elshout

Op dinsdag 2 oktober  om 19.30 uur wordt in de sporthal van de Zeurt een informatievergadering georganiseerd waar de bewoners van Elshout welkom zijn om meer te vernemen over het BIN (Buurt Informatie Netwerk). Doel van een BIN is de communicatie tussen burgers, politie en gemeente te versterken en daardoor de criminaliteit te verminderen en de veiligheid te verhogen.

CD&V komt op in 98% van de Vlaamse gemeenten

Het voorbije weekend moesten de partijen hun lijsten indienen voor de lokale verkiezingen. CD&V komt op in 301 Vlaamse gemeenten, het hoogste aantal in de recente geschiedenis. Hiermee toont CD&V opnieuw haar grote lokale verankering.

Even wat cijfers op een rijtje :

ʉۢIn 245 Vlaamse gemeenten komt ze op onder de eigen CD&V-naam;

ʉۢIn 12 gemeenten komt ze op onder de naam CD&V+;

ʉۢIn 22 gemeenten komt ze op in een kartel, met CD&V in de naam;

ʉۢIn 22 gemeenten komt ze op in een lokaal kartel met een lokale naam (bv. lijst van de burgemeester, Samen, ...).

Daarnaast heeft de partij ook de lijsten ingediend voor de 35 districten voor de provincieraad.

CD&V-voorzitter Wouter Beke: “Met de officiële indiening van alle lijsten kent een werk van vele maanden een eindpunt. Zowel binnen onze partij als daarbuiten, hoor ik veel lof over de kwaliteit van onze ploegen. Ik geef daarbij een pluim aan de mensen die overal die lijstvorming in goede banen hebben geleid. Nu rest onze mensen nog vier weken campagne voeren tot 14 oktober. Dankzij hen, kijk ik die datum met veel vertrouwen tegemoet.”

Colofon Nieuwsbrief

VU: Erik Block, Wijnegembaan 41 A, 2900 Schoten, erik@block.be, 0475 775 681

Redactie: Ann Deceunynck, Heideweg 20, 2900 Schoten, ann.deceunynck@skynet.be, 03 653 10 70

Femma: Welvaart is een recht voor iedereen’