N°28 - 28/09/2012

De laatste 20 dagen zijn ingegaan…

Morgen, zaterdag 25 september, zijn onze kandidaten aanwezig op de zaterdagmarkt, aan het Gelmelenhof. We maken ons goed zichtbaar via onze intussen vertrouwde caravan! En wie ons niet ‘live’ kan ontmoeten zaterdag, kan het overzicht van onze CD&V-groep nog eens vinden op de middenpagina van de Bode van Schoten die deze week verdeeld werd.

Erik Block: ‘Mijn sportief doorzettingsvermogen van vroeger komt nu nog van pas’

Vandaag stellen we graag nog onze voorzitter Erik Block voor. Iedereen kent hem. Van zijn zéér actieve aanwezigheid, vooral in het centrum van Schoten. Erik is architect, maar vult zijn ‘vrije tijd’ met een indrukwekkende reeks engagementen.

Erik combineert een en ander meestal met een rustige glimlach. Al geeft hij wel toe dat het maar goed is dat ‘campagnetijd’ beperkt blijft tot één keer per zes jaar. ‘In normale tijden sluit ik mijn computer wel  voor middernacht af. Nu wordt het gewoonlijk wel 1 of 2 uur ’s nachts’.

‘De intensiteit waarmee nu de verkiezingen voorbereid worden, is economisch niet verantwoord.’ ‘Een groep mensen samen houden, is niet zo eenvoudig in tijden van verkiezingen. Iedereen wil ook  individueel verkozen worden.’ ‘Typisch voor CD&V is dat we een ‘rijke’ groep hebben, met veel erg actieve en geëngageerde mensen.’

Om een volledig overzicht te krijgen van de engagementen – vroeger en nu – van Erik, is een kijkje op zijn website voldoende. Erik is gemeenteraadslid en fractievoorzitter. Hij is voorzitter van de Raadscommissie Ruimtelijke Ordening en Huisvesting en lid van de Raadscommissie Milieu en Duurzame Ontwikkeling. Erik is voorzitter van onze CD&V-afdeling en vertegenwoordigt onze afdeling in het CD&V-Regiobestuur. Erik is ook medewerker van de Wijkvereniging Cordula, medewerker en lid van de beheerraad van de vzw Heemkundige Kring Scot en lid van vzw Red de Voorkempen. Hij is ook een actieve medewerker en lid van de werkgroep Open Monumentendag Schoten én ‘helpende hand’ bij Folk in ’t Gruun.

Goed contact met klanten

Erik is vrijgezel, of – zoals zijn website vermeldt – ‘zo vrij als een vogel’. Zijn vaste campagnemakker is Bo,  een vrouwelijke Jack Russel Terrier die hem reeds 13 jaar gezelschap houdt. Bo, ‘Bobo voor de vrienden’. Erik heeft thuis ook nog het gezelschap van Louis de ezel, Caroussel de minishet-landponey, twee katten, een kippenfamilie en vissen in de vijver…

Erik kan al terugblikken op een architectenloopbaan van 24 jaar. Een heel bijzondere herinnering behoudt hij aan een opdracht van drie jaar geleden. ‘In Stabroek renoveerde ik een gewoon huis van een heel bijzondere man. De man veranderde tegelijk met zijn huis. Zijn zelfrespect groeide elke dag.’ ‘Een goed contact met de klanten is het plezantste. Voor mensen met wie het niet klikt, begin ik liever niet aan een opdracht’.

Jongerenfuif

Op vrijdag 5 oktober van 18 uur tot 23 uur is de dansvloer van De Kaekelaar andermaal gereserveerd voor de 12- tot 15-jarigen. Kaarten voor deze ‘Jongerenfuif’ kunnen in voorverkoop gekocht worden aan de Balie Vrije Tijd van de gemeentelijke administratie (Sint-Cordulastraat 10). Toegangsprijs bedraagt 2 euro. Eigenaars van een SWAP-pas krijgen gratis toegang. De Jongerenfuif is alcoholvrij en rookvrij!

Streekeigen groen

Ook dit jaar organiseert de gemeente, i.s.m. Natuurpunt, een ‘Behaagactie’. Tot 24 oktober kan aan zeer voordelige prijzen streekeigen groen besteld worden. Het aanbod aan plantenpakketten is zeer gevarieerd. Het plantgoed van de pakketten is tussen 80 en 100 cm hoog. (enkel de taxus is lager).

Wie over voldoende ruimte beschikt (een strook van ongeveer 20 m lang en 3 m breed), kan zich aan een houtkant wagen. Het onderhoud is zeer beperkt: een kapbeurt om de 5 à 10 jaar. Het pakket bestaat uit 12 planten van 6 soorten en kost slechts 6 euro. Mensen met kleinere tuinen zijn vast geïnteresseerd in het pakket vogelbosje dat slechts uit 5 stuks bestaat en een ideaal nestplaatsje voor vogels vormt. Of waarom geen sneukelbosje? Dit is een bosje of haag om zelf van te smullen. Denk maar aan vlierbloesempannenkoeken, kornoeljesiroop, hazelnotenchoco en rozenbottelthee.

Om de aanleg van geveltuintjes te stimuleren bieden we weer 4 klimplanten aan.

Als bomen hebben we dit jaar kweepeer en okkernoot. De kweepeer is met een maximale hoogte van 6 meter een ideale boom voor kleine tuinen. In het voorjaar geniet je van de prachtige bloemen. En in het najaar kan je er lekkere kweeperengelei mee maken! De okkernoot kan tot 30 meter hoog en 10 meter breed worden.

Meer informatie vind je terug in de brochure te verkrijgen op de milieudienst, in de bibliotheek en op het gemeentehuis.

Milieudienst: tel. (03)685.04.62 of milieudienst@schoten.be .

Schotense Veldloopdag

Op woensdag 3 oktober vindt in het park van Schoten de jaarlijkse ‘scholencross’ plaats.

Om 13.30 uur starten de leerlingen van de secundaire scholen. Om 15 uur starten de leerlingen van de basisscholen. Nadien volgen de leerkrachten en de ouders. Ook individuelen van alle leeftijden kunnen deelnemen.

In alle categorieën worden gouden, zilveren en bronzen medailles uitgereikt. Het vlaams Kruis zorgt voor een EHBO-stand.

Er is een fietshaven voorzien als fietsenparkeerplaats. En de politie graveert op de pui voor het Kasteel fietsen tijdens de veldloop.

Colofon Nieuwsbrief

VU: Erik Block, Wijnegembaan 41 A, 2900 Schoten, erik@block.be, 0475 775 681

Redactie: Ann Deceunynck, Heideweg 20, 2900 Schoten, ann.deceunynck@skynet.be, 03 653 10 70

Gemeente zoekt personeelslid voor ‘startbaan’

Nog tot 26 oktober kunnen kandidaten tot 26 jaar solliciteren voor een ‘startbaan’ bij de gemeente Schoten. De betrokkene zal ingezet worden als gemachtigd opzichter, bij de fietsgravering, voor het plaatsen van borden aan de schoolomgeving, voor het ondersteunen en uitwerken project 'fietsrouteplan' en bij de logistieke ondersteuning van lokale politie, verkeersdienst en technische dienst. Er is geen diploma vereist. Info via de gemeentelijke website.