N°29 - 01/12/2012

Ruim 270.000 euro voor restauratie van Sint-Cordulakerk.

(Foto: Guido Van Leemputten)

Vlaams minister Geert Bourgeois, bevoegd voor Onroerend Erfgoed, kent een premie van 273.712,02 euro toe voor de eerste restauratiefase van de Sint-Cordulakerk. Met deze subsidie zullen de algemene restauratiewerken aan de kerktoren worden uitgevoerd. De kerk prijkt sinds 1991 op de lijst van beschermde monumenten.

“Samen met het agentschap Onroerend Erfgoed zochten de architecten naar een totaal restauratieconcept in fases voor deze kerk,” aldus minister Bourgeois. “De restauratie van de toren is als meest dringende vooropgesteld, daarom wordt deze nu prioritair aangepakt.”

Afscheid van Zusters Alberta en Maria

Op 18 november jl nam Schoten afscheid van de twee legendarische zusters Alberta en Maria.

Na 63 jaar ten dienste van de Schotense gemeenschap te hebben gestaan verhuizen ze nu naar een nieuw klooster voor oudere zusters te Waasmunster.

Zuster Alberta is vooral bekend als de vroedvrouw van de voormalige Schotense kraamkliniek, of het moederhuis, van Schoten. Tussen 1949 en 1987 zou ze 30.000 baby’s ter wereld hebben geholpen, de zuster houdt het zelf eerder op 20.000 … .

Sint Niklaas aangekomen in Schoten

Vele kinderen en ouders kwamen op zaterdag 24 november jl Sint Niklaas verwelkomen in het centrum van Schoten.

Hij kwam per boot via de vaart aan ter hoogte van brug 14 aan de Theofiel Van Cauwenberghslei.

Begeleid door zijn lakeien, een hele resem zwarte pieten, baande hij daarna een weg door de grote massa toegestroomde kijklustige naar het marktplein. Waar hij werd ontvangen door OCMW voorzitter en schepen van sociale zaken, Ann Pycke.

Lieve Vandenbussche bakt het lekkerste koekje

Ter gelegenheid van de week van de smaak organiseerde de Schotense Raad voor Cultuurparticipatie een bakwedstrijd “het koekje van Schoten”.

Zondag 25 november had de proeverij plaats in het kasteel van Schoten en kozen een jury en het publiek afzonderlijk wie het mooiste, lekkerste, meest Schotense, … koekje had gemaakt.

Sofie Goffin in de weekendkrant

Dit weekend verscheen in de Gazet van Antwerpen, editie Noord, op een bijna dubbele middenpagina een uitgebreid artikel over de jonge moeder Sofie Goffin. Dit onder de tittel “Het zwembad was mijn tweede thuis”.

In dit artikel laat journaliste Greet Wouters, Sofie uitgebreid aan het woord over haar leven in Schoten, als zwemkampioene, echtgenote van Raf Kelderman, moeder van de twee jarige dochter Fran en CD&V politici.

Ook haar liefde voor reizen, het Werelddansfestival en Den Trol steekt ze in het interview niet onder stoelen of banken.

Sofie zal als 2e opvolgster waarschijnlijk vanaf januari – februari terug in de Gemeenteraad komen voor CD&V. In het artikel zegt ze er alvast zin in te hebben. Voor Sofie en Raf is er volgens het artikel geen betere gemeente om in te wonen dan Schoten, “het is onze thuis” sluit het artikel af.

Donderdag jl, maakte Sofie in de Gemeenteraad ook nog bekend dat ze tegen einde mei 2013 een 2e kindje verwacht. Alvast proficiat Sofie en Raf !

Koop eens een “(h)eerlijk” geschenk

Op zaterdag 1 en zondag 2 december organiseert de Gemeentelijke raad voor Ontwikkelingssamenwerking (GROS) voor de tweede keer een geschenkenbeurs in het Kasteel van Schoten.

De leden die artikelen uit eerlijke handel aanbieden hebben een standje op de beurs. Er is ook een proevertjescafé waar je wereldwinkelwijn en -koffie kan proeven.

Je kan er ook meer te weten komen van wat de organisaties in de GROS allemaal doen en hoe zij bijdragen aan een rechtvaardigere wereld.

Zeker de moeite waard voor een zondagse uitstap naar het kasteel !

De inkom is gratis.

30 jaar Schoten op DVD

Marc Rombouts, cameraman voor oa ATV, vertaalde zijn liefde voor Schoten in een nieuwe dvd met historische beelden uit Schoten van de voorbije 30 jaar.

De dvd laat in 75 minuten vele Schotenaren en evenementen de revue passeren. Uiteraard komt Zuster Alberta aan de orde, maar ook de bestuurslegislaturen van CD&V burgemeesters Tony Sebrechts en Harrie Hendrickx komen ruimschoots aan bod.

Alsook de vieringen van 100 jaar Scheldeprijs, 50 jaar Festival van Schoten, 100 jaar brandweer, 40 jaar Luc Caals, 40 jaar Pervavore.

Eveneens worden er beelden getoond van de nieuwe realisaties zoals het nieuwe zwembad, politiekantoor, uitbreiding gemeentehuis, de nieuwe zorgflats en Locale Dienstencentra.

Een ideaal cadeau dus voor de eindejaarsperiode  om aan onze Schoten minnende medemens te schenken.

(foto en bron: Nieuwsblad.be)

“Vic Meesstraat” en “Kleine Heyde”

Op 11 november overleed voetbalicoon Vic Mees.

Vic Mees bracht een groot deel van zijn leven door in onze gemeente, vooral in de Kruiningenstraat op den Deuzeld. In het volgende tijdschrift van de Heemkundige Kring Scot wordt over deze geschiedenis een artikel geweid, geschreven door Harrie Hendrickx.

CD&V kiest haar voorzitters

Zoals steeds worden na een verkiezingsslag ook de lokale besturen van de CD&V afdelingen vernieuwd.

Dit moet statutair gebeuren in januari – begin februari 2013.

In de laatste Ampersand van november jl werd door CD&V de oproep kandidaatstelling gepubliceerd.

Het is de bedoeling dat in alle lokale afdelingen de leden hun nieuwe afdelingsvoorzitters kiezen, dit voor de partijafdeling in het algemeen maar ook een CD&V jongerenvoorzitter, voorzitter Vrouw & Maatschappij en een seniorenvoorzitter.

In februari wordt dan het nieuwe Bureau samengesteld.

Kandidaturen voor deze functies moeten uiterlijk tegen 5 december 2012, om 12.00u, zowel bij de afdelingssecretaris en het regiosecretariaat ingediend worden.

Meer informatie vindt je in de laatste Ampersand of op www.cdenv.be/bestuursverkiezingen.

Colofon

Redactie: Erik Block, Wijnegembaan 41a, 2900 Schoten, erik@block.be, 0475 775 681

Foto's Gemeenteraad: Bob Chabot