N°5 - 19/03/2012

Oranjeriebrunch: Gezellig en lekker

85 leden en sympathisanten van CD&V-Schoten genoten op zondagvoormiddag 18 maart van een lekkere brunch in de Oranjerie van Vordenstein. Bij de aanwezigen waren ook Ludwig Caluwé, voorzitter CD&V-fractie in Vlaams Parlement en Daan De Veuster, Eerste schepen in Brecht en provincieraadslid.

Een twintigtal geïnteresseerden had vooraf al een begeleide ochtendwandeling gemaakt door het natuurdomein.

De brunch zelf begon met cava en fruitsap. Nadien werd het buffet geopend, en konden de aanwezigen hun keuze maken uit een ruim en feestelijk buffet.

Onder de deskundige leiding van de vrijwillige ploeg van wijkvereniging Geuzenvelden was een aanbod op tafel getoverd van soep, ontbijtgranen, spek en ei, gehakt met kriekjes, kazen en charcuterie, fruitsla, yoghurt, zoet beleg, en nadien nog een keuze aan dessertjes.

Halfweg de voormiddag onderbrak voorzitter Erik Block het ontbijt voor een ‘officieel gedeelte’. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om te verwijzen naar de voorbije ‘trieste week’ met het busdrama in Sierre.’Vrijdagvoormiddag tijdens de minuut stilte op de Dag van nationale rouw maakte CD&V misschien wel het verschil met haar ‘C’. Is het niet in christelijke verbondenheid dat mensen dan een speciale solidariteit voelen?’

Burgemeester Harrie Hendrickx kreeg het woord als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen op 14 oktober. Hij stelde de kandidaten voor die op dit moment al gekend zijn. ‘Meestal en in het algemeen is er een tekort aan vrouwen in de politiek. In Schoten is de situatie op dit moment  precies andersom. We hebben tot nu toe vooral nieuwe dames gevonden. Heren zullen zeker in de volgende weken volgen’. De nieuwe kandidaten werden kort aan de aanwezigen voorgesteld en kregen allemaal een applausje.

Op alle nieuwe en minder nieuwe kandidaten komen we in onze Nieuwsbrief ook de volgende weken zeker uitgebreid terug.

OCMW bedankte en zoekt nog vrijwilligers

De week van de vrijwilliger is in het OCMW niet onopgemerkt voorbij gegaan. Alle vrijwilligers van de twee dienstencentra en van het woon- en zorgcentrum Verbert-Verrijdt werden uitgenodigd op een gezellige receptie, gevolgd door een lekker middagmaal. Ze kregen ook een klein cadeautje mee naar huis.

Met deze attentie wil het OCMW zijn dankbaarheid uitdrukken voor de tomeloze inzet van de tientallen vrijwilligers die ervoor zorgen dat onze dienstverlening aan de Schotense bevolking net dat tikje extra krijgt.

Het vrijwilligerswerk bij het OCMW is heel divers. Er zijn mensen die de planten in het woon- en zorgcentrum verzorgen. Anderen helpen bij de voedingsmomenten. Nog anderen spelen bingo met de senioren, of helpen bij een kookactiviteit. Er zijn vrijwilligers die onze gasten rondrijden met het busje. In de lokale dienstencentra zijn er heel wat handen die helpen met de maaltijdbedeling en met het organiseren van cursussen of evenementen. Er zijn ook vrijwilligers die rondrijden met de boodschappentaxi.

Voor iedereen die een nuttige activiteit zoekt in zijn vrije tijd, heeft het OCMW wel een aangepaste vrijwilligerstaak.

Door levensomstandigheden wijzigt de vrijwilligerspool regelmatig. Daarom is het OCMW steeds op zoek naar nieuwe mensen.

Info:

Jean Van Humbeeck, directeur Ouderenzorg

jean.vanhumbeeck@ocmwschoten.be.

Cogelshof: Nieuwe inkompartij

Het Cogelspark (Deuzeld) krijgt een nieuwe inkompartij. Deze maand zijn de werken gestart. Eind mei moet het vernieuwde park klaar zijn. De eerste werkzaamheden zijn goed zichtbaar naast het nieuwe Lokaal Dienstencentrum Cogelshof.

Voor de nieuwe plannen werd een beroep gedaan op Martin en Peter Wirtz, zonen van landschapsarchitect Jacques Wirtz die in de jaren ’70 de plannen ontwierp voor het park.

Ter hoogte van de Voorschotenlaan wordt het park opengetrokken. Er zal een nieuwe cirkelvormige ontmoetingsplaats ontstaan. Middenin die cirkel worden petanquebanen gelegd. Naast het dienstencentrum worden een fietsenstalling voorzien en parkeerplaatsen voor personen met een handicap. Aan de andere kant van het park komt er een hondentoilet.

Achter het cirkelvormige parkplein werden twee kleinere cirkels ingetekend in een open landschap. Die komen als lage gazonheuvels licht glooiend achter het parkplein te liggen.

Eerste Dag van de Zorg

Zondag 18 maart vond de eerste editie plaats van de ‘Dag van de Zorg’. De bedoeling is dat de Dag van de Zorg telkens zal vallen op de derde zondag van maart. Het initiatief wil een breed maatschappelijk draagvlak creëren voor de noden en ontwikkelingen in de zorg- en welzijnssector. De toon is positief en assertief. Zorg is immers één van de belangrijkste sectoren (ook economisch en op het gebied van werkgelegenheid) en heeft een groot maatschappelijk belang voor alle mensen, jong en oud.

De Dag van de Zorg wil met een bundeling van krachten de sector in zijn volle omvang en diversiteit op de kaart zetten. Ziekenhuizen, voorzieningen voor personen met een handicap, woonzorgcentra en kinderdagverblijven, maar ook de farmaceutische bedrijven, de medisch-technologische industrie en KMO’s die hulpmiddelen ontwikkelen, de artsen, de huisartsen, de apothekers en de paramedici, het onderwijs en de onderzoekscentra, de residentiële zorg en de thuiszorg, de ziekenfondsen en de patiëntenverenigingen.

De Dag van de Zorg wordt gesteund door de belangrijkste koepelorganisaties uit de zorg- en welzijnssector.

Colofon Nieuwsbrief

VU: Erik Block, Wijnegembaan 41 A, 2900 Schoten, erik@block.be, 0475 775 681

Redactie: Ann Deceunynck, Heideweg 20, 2900 Schoten, ann.deceunynck@skynet.be, 03 653 10 70

160 matrassen

De raad van het OCMW heeft besloten tot de aankoop van 160 nieuwe matrassen voor het rusthuis. Tevens werd ook beslist dat de polyvalente ruimte van de serviceflats heringericht zal worden. De herinrichting gebeurt in samenspraak met de bewoners van de serviceflats.

Parochiegemeenschap neemt afscheid van Marc De Grave

De parochiegemeenschap van Heilige Familie neemt na vele jaren afscheid van Marc De Grave. Dat laat Ludo Geysen als verslaggever-met-dienst weten in de parochiale rubriek in Kerk & Leven op 14 maart.

Marc is decennialang, ‘sinds de tijd dat hij met zijn jonge gezin in de Heikantstraat kwam wonen’ actief geweest in de parochie. Jarenlang was hij er lid van het Parochiaal Team. Maar hij heeft ook actief meegewerkt aan de vormselcatechese, ziekenzorg, het zangkoor, het parochieblad, de parochiefeesten, de KWB-kookploeg. De jongste vijf jaar was hij ‘plaatselijk contactpersoon’. In die coördinerende functie behartigde hij vooral ook de relaties met de parochiefederatie van Schoten. Deze functie werd intussen overgenomen door Marianne Vlaminck.

Op 15 april zal Marc uitgewuifd worden tijdens de zondagseucharistie. Nadien volgt een receptie.

King en Queen op Prombal

Op vrijdagavond 16 maart vond in Dansschool Roels in Deurne de 20ste editie plaats van het Prombal van het Sint-Michielscollege. 129 leerlingen van het laatste jaar waren er met hun date en ouders uitgenodigd om deel te nemen aan een feestelijke dansavond.

Om middernacht werd traditioneel bekendgemaakt wie de eretitel van King en Queen in de wacht sleepte. Directeur Robert Vergauwen maakte bekend dat Siebe Geens door de aanwezigen werd uitgekozen tot King van de avond. Karen Veldeman behaalde de meeste stemmen als Queen.

CD&V in alle brievenbussen

Met de volgende editie van de Bode van Schoten (27 maart) zal CD&V een huis-aan-huisblad laten bezorgen in alle brievenbussen in Schoten. Uitkijken dus naar deze nieuwsflash in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen!