Nieuwsflash beslissingen gemeenteraad 28 mei 2015
N°35 - 28/05/2015

Inschrijvingsgeld GAMW lichtjes omhoog

De GAMW Schoten (de muziekschool) heeft steeds het Vlaamse minimumbedrag voor het inschrijvingsgeld gevraagd. Dat inschrijvingsgeld werd dan volledig afgegeven aan de Vlaamse overheid. De kosten van de muziekschool (gekopieerde teksten en muziek, auteursrechten,…) zijn echter blijven stijgen. Daarom besliste de gemeenteraad om het inschrijvingsgeld lichtjes te verhogen. Voor Schotenaren stijgt de inschrijvingsprijs met €5. Voor de niet-Schotenaren wordt het bedrag verhoogd met €15.

Dit is geen leuk nieuws. Als CD&V willen we ons Schotens cultuurleven levend en betaalbaar houden. Maar we begrijpen dat koken geld kost. Het is een juiste, maar niet leuke beslissing.

Toekomstproject “IMAGO”

Wanneer mensen samenwerken, kunnen ze grootste dingen doen. CD&V-schepenen Luc Van Gastel en Erik Block sloegen de handen succesvol in elkaar voor project Imago.

In het midden van Schoten, vlakbij een school en middenin woonwijk, ligt de huidige gemeentelijke dienst der werken (DDW). Dat is geen goede plaats voor de leefbaarheid. Niet voor de bewoners en ook niet voor de DDW. Daarom zochten we in de vorige legislatuur al naar oplossingen.

Graag zouden we de DDW verhuizen naar het Wijtschot, het huidige containerpark. Van daaruit kunnen de vrachtwagens dan veilig en snel alle uithoeken van de gemeente bereiken.

Het Wijtschot moet dan wel een correct ruimtelijk uitvoeringsplan krijgen. In dit plan moet plaats zijn voor de DDW en een nieuw bedrijventerrein. Het natuurdomein blijft bestaan en zal beschermd worden door een groenberm/speelberm. Als kers op de taart is er plaats om windmolens te bouwen.

Wil je meer lezen over het RUP Wijtschot kan je dat door hier te klikken.

De gebouwen van de DDW komen door de verhuis leeg te staan. Ook de oude schoolgebouwen hier vlak naast zijn eigendom van de gemeente. Deze worden nu door verschillende plaatselijke verenigingen (Sint-Sebastiaansgilde, Academie van Beeldende kunsten, volwassenenonderwijs, Vlaams kruis...) gebruikt.

Het doel is om van heel het gebied een leefbare projectgebied te maken met verschillende functies: betaalbaar wonen (gezinswoningen, 10% sociale huur of koopwoningen,…), gemeenschapsvoorzieningen (winkels, cafetaria,…), groenvoorziening (park, speeltuin,…), plaats voor de (al) actieve verenigingen... Omdat dit een groot project is, wil de gemeente hiervoor met externen samenwerken: een Publiek-Private-Samenwerking (PPS). Er zijn al 4 kandidaten voor deze PPS. De gemeenteraad gaf het startschot met de goedkeuring van de visienota. Wil je meer lezen over de visienota Wijtschot kan je dat door hier te klikken.

Herstellingen pastorij Bloemendaal

De ramen van de oude pastorij Sint-Jozef Bloemendaal zijn nog de originele ramen van half de jaren 50. Ze zijn nog voorzien van enkel glas, sluiten niet goed en vertonen veel problemen. Ook het dak is aan volledige vernieuwing toe. Sinds kort heeft de pastorij een nieuwe bestemming als sociale winkel. Daarom laat de gemeenteraad het gebouw nu herstellen.

Als CD&V zijn we hier heel blij mee. De sociale kruidenier, “Appel en Ei”, is een voorbeeld van Schoten als meelevende gemeente. Schotenaren die het niet breed hebben, kunnen hier aan voordelige prijzen noodzakelijke inkopen doen.

Vragen? opmerkingen?

Aarzel niet om contact op te nemen als je met vragen zit of als je gewoon wenst mee te denken met CD&V Schoten!

Ken jij nog iemand die dit nieuws interessant vindt? Stuur dit mailtje dan zeker door of schrijf je hier in voor meer specifieke info!