Twee nieuwe vuilophaalwagens houden Schoten proper

donderdag, 28 september, 2017
Twee nieuwe vuilophaalwagens houden Schoten proper

De gemeente Schoten haalt sinds 2009 zelf al het huisafval op. We gebruiken daarvoor 3 ophaalwagens waarvan er 2 aangekocht zijn in 2008 (levering 2009) en de andere aangekocht is in 2011 (levering 2012). De oudste ophaalwagens zijn dringend aan vervanging toe aangezien de levensduur van een ophaalwagen voorzien wordt op acht jaar (2008 + 8 = 2016). Door omstandigheden zijn we momenteel al een jaar later dan voorzien en, gelet op de ouderdom van de huidige twee ophaalwagens, dient de vervanging zo snel mogelijk te gebeuren.

Omdat het opstarten en uitvoeren van een aankoopprocedure voor ophaalwagens een doorlooptijd heeft van ongeveer een jaar, hebben we bij Igean nagevraagd of het mogelijk is om voor de aankoop van onze ophaalwagens bij hen aan te sluiten. Zij hebben recent zo'n procedure doorlopen. Voor hen geen extra last, voor ons een tijdswinst.

Omdat het voor ons belangrijk was om milieuvriendelijkere en gebruiksvriendelijkere voertuigen aan te kopen, is met Igean afgetoetst welke voertuigen zij gaan aankopen. Onze eerste insteek was dat de voertuigen op CNG zouden rijden. Bijkomend wensten we om de ophaalwagens te voorzien van een elektrisch beladingssysteem i.p.v. hydraulisch/mechanisch. Dit is veel beter qua geluidshinder voor zowel de ophalers zelf als voor de inwoners van onze straten. Deze twee vereisten had Igean ook voorzien in hun aankoopprocedure.

Vanaf midden 2018 zullen de twee nieuwe vrachtwagens mee onze Schotense straten proper houden.