Waterbus voor Schoten?

zaterdag, 24 juni, 2017
Waterbus voor Schoten?

Volgend weekend zal de waterbus voor het eerst uitvaren tussen Hemiksem en Antwerpen. In  Schoten kijken we met veel belangstelling uit naar de lancering van dit nieuwe duurzame vervoermiddel. “Een waterbus op het Albertkanaal zou ook voor ons de slimste route naar de stad kunnen zijn”, aldus schepenen van Mobiliteit Erik Block en zijn Wijnegemse collega Luc Monsieurs.

Er gaan vanuit onze gemeenten dagelijks heel veel mensen werken in de Antwerpse haven. Dat blijkt uit de officiële statistieken. Voor Schoten zijn het zo'n rechtstreekse 1.802 werknemers. Daar komt bij dat 83% van de Schotense beroepsbevolking onze gemeente elke dag verlaat om elders te gaan werken.

Veel inwoners van de rand gebruiken de Metropoolstraat en andere wegen parallel met het Albertkanaal om naar de haven en Antwerpen te pendelen. Maar op die autoverbinding wordt het de komende jaren kommer en kwel. De verhoging van de Brug van den Azijn, het verleggen van de Metropoolstraat, de verbreding van het Albertkanaal en de afbraak van de Hoogmolenbrug zullen elkaar in snel tempo opvolgen en tot minstens 2021 voor veel verkeershinder zorgen.

Een reden te meer om de waterbus ook in te zetten vanuit onze regio.  Als we de mobiliteitsknoop willen ontwarren, moeten we alle oplossingen samen onderzoeken.