Wijblad editie juni 2017

maandag, 12 juni, 2017
Wijblad editie juni 2017

Wil je nog sneller op de hoogte zijn van Schotens nieuws, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!

Schoten in t' groen A102 in 't zwart

Een nieuwe autostrade door Schoten kan alleen als ze ondergronds gaat.CD&V Schoten wil de leefbaarheid van onze gemeente beschermen.

De aanleg van de A102 zouden we liever niet zien, maar we begrijpen dat een grote mobiliteitstoplossing voor onze regio nodig is. Als uit het onderzoek komt dat het een oplossing voor de fileproblematiek is, dan wint iedereen: zowel de randgemeentes als de stad Antwerpen.

Maar zo'n nieuwe autostrade moet in een tunnel. Anders verliest Schoten haar groene karakter én dreigt dit een grens te worden tussen het centrum van onze gemeente en "den Deuzeld". Dat willen we niet. Daarom: "Schoten in' t groen A102 in't zwart!"
Meer info.

Mobilteitsplan Schoten
stap voor stap het verkeer verbeteren door de 5 grote thema's aan te pakken
veiliger & vlotter

Het mobiliteitsplan van onze gemeente wordt deels vernieuwd. Uit een “sneltoets” kwam als resultaat dat het bestaande plan verder “verbreed” en “verdiept” moet worden. De volgende 5 thema’s worden daarom onderzocht: snelheid, parkeren, vlotheid en sluipverkeer, wegencategorisering, ruimtelijke ordening en milieu.

Het onderzoek met de nodige verkeers- en parkeertellingen is gedaan. Er was daarbovenop een uitgebreide bevraging van de Schotenaren. De resultaten zijn door de Gemeenteraad bestudeerd. Men houdt ook rekening met de verwachte toekomstige feiten (verplaatsing Hoogmolenbrug, nieuwe inbreidingsprojecten, stijgende parkeerdruk en steeds meer (elektrische) fietsen).

De volgende stap is de opmaak van de Uitwerkingsnota en het Actieplan. In de Uitwerkingsnota maken we beleidskeuzes over de 5 onderzochte thema’s. Waar komt zone 30 in principe? Hoe lossen we parkeerproblemen op? Waar en hoe moet het vlotter? Hoe houden we sluipverkeer tegen? Hoe stemmen we onze Schotense mobiliteit af op de klimaatuitdagingen?

In het actieplan worden dan de praktische keuzes gemaakt over waar wat wordt aangepast. Er zullen nieuwe verkeerscirculatieplannen opgemaakt worden als dat nodig is. Al deze maatregelen samen moeten leiden tot een veilige én vlotte mobiliteit in Schoten. De definitieve goedkeuring van de herziening van het mobiliteitsplan verwachten we in het najaar.

Braembibliotheek terug open na jarenlange renovatie

Onze Braembib werd volledig onder handen genomen, gemoderniseerd en hersteld volgens het oorspronkelijk plan van de wereldberoemde architect Braem.

Door een faillissement van de aannemer (én zijn opvolger) lagen de werken lange tijd stil. Maar dankzij de inspanningen van o.a. schepen Luc Van Gastel werden ze terug op gang getrokken. Na de lange renovatieperiode is het gebouw nu terug gebruiksklaar.

Binnenkort komen de boeken terug naar hun eigen thuis aan het Cordulaplein. Wij hopen dat heel wat Schotenaren hun weg terugvinden naar deze cultuurtempel in onze gemeente, niet alleen voor de boeken, maar ook voor de tentoonstellingen die er zullen doorgaan. Samen laten we de Braembib groeien tot een ontmoetingsplaats!

Fusie Gemeente & OCMW: samen (sociaal) sterker

De gemeente en het OCMW zullen op 1 januari 2019 gefuseerd zijn tot één organisatie. Die samenwerking zal zorgen voor een sterker beleid voor iedereen.

Door samen te werken, kunnen we met hetzelfde geld meer doen. Zo kunnen we bijvoorbeeld de informatie vanuit de gemeente naar jou, de burger, verbeteren. De digitale stappen vooruit zijn al een goed voorsmaakje, maar daarbij mag het niet stoppen.

Een echt ontvangstloket in het gemeentehuis, op tijd de burgers inlichten over de werken in hun straat, ... Waarom ook geen digitale inspraakprocedures bij alle grote dossiers? Bij het nieuwe Schotense mobiliteitsplan heeft CD&V al voorgedaan dat het werkt! Kansen in de toekomst om te grijpen!

Lijsttrekkers 2018 aangeduid
Op 20 april heeft het partijbestuur van CD&V Schoten haar lijsttrekkers voor de gemeenteraadsverkiezingen aangeduid: Erik Block zal de lijst trekken als kopman, Katrijn Van Osta vervolledigt het lijsttrekkersduo. Erik en Katrijn zijn twee politieke zwaargewichten in Schoten: allebei zijn ze nu schepen.

Katrijn: “Ik ben blij, maar eerst ligt er nog wat werk op de plank! We werken verder tot 2018. De fusie van gemeente en OCMW is zeer belangrijk.”
Erik: “De komende maanden blijven we in dialoog gaan met alle Schotenaren, puzzelen we samen aan ons programma en zullen dan in 2018 met een sterk team de steun van de kiezer vragen. De uitdaging is groot. Schoten heeft enorm veel potentieel, maar her en der moet er toch gerenoveerd worden in dat grote huis.”
Activiteiten
CD&V Schoten is meer dan enkel een politieke partij. Naast al het serieuze bestuurswerk maken we ook graag tijd voor enkele leuke activiteiten...

Een gezellige kaas- en wijnavond met een streepje livemuziek was een mooie afsluiter van 2016 voor onze leden en symphatisanten.

Met Wouter Beke als centrale gast, hadden we alvast een topspreker van formaat. De vele aanwezigen maakten echter de topsfeer!

Traditiegetrouw met paaszaterdag deelden enkele leden op de markt paaseitjes uit. Vele marktbezoekers waren blij met de kleine attentie.

Bezoek ons op de braderij
Van 23 tot 25 juni vind je ons op de Schotense braderij aan het marktplein waar vanalles leuks te doen zal zijn voor jong en oud. Kom het zelf proberen of steun samen met JONGCD&V een goed doel door het juiste gewicht van de mand te raden.

Iedereen welkom!