Wijblad editie september 2017

maandag, 18 september, 2017
Wijblad editie september 2017
Wil je nog sneller op de hoogte zijn van Schotens nieuws, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!

Eerste Schotense fietsstraat

Vanaf 1 september is de Papenaardekenstraat de eerste officiële fietsstraat in Schoten. De middelbare scholen Sint-Michiel en Sint-Jozef liggen vlakbij.

Verzelfstandiging rusthuis
Het OCMW van Schoten gaat onderhandelen met haar collega in Wijnegem over een fusie van hun rusthuizen.

Een beoordelingscommissie van experten, onder het voorzitterschap van OCMW-voorzitter Katrijn Van Osta en bijgestaan door een externe adviesbureau én een advocatenbureau, boog zich over de ingediende voorstellen. Hieruit kwam het OCMW van Wijnegem naar voor als de beste kandidaat.
De verzelfstandiging en de schaalvergroting zijn nodig om ook in de toekomst dezelfde opvangkwaliteit te blijven bieden. De prijzendruk maakt dit als klein rusthuis moeilijk. Tegelijkertijd willen we niet dat de rusthuizen zo groot worden dat onze bewoners het persoonlijk contact verliezen.

Voor het personeel zal er weinig veranderen. We zullen tijdens de onderhandelingen met Wijnegem zeker voor het personeel opkomen. Gelukkig liggen de visies dicht bijeen. “Het is alleszins niet de bedoeling dat er naakte ontslagen zullen vallen. Wel zal er op termijn een verschuiving komen van statutaire naar contractuele tewerkstelling. Aangezien deze verschuiving een tiental jaren geleden al in gang werd gezet, is deze trend voor het OCMW van Schoten echter niet nieuw.” stelt Katrijn Van Osta, voorzitster OCMW Schoten.

Tegen 1 januari 2018 moet er een akkoord zijn. “Is dat er niet, dan komt er geen verzelfstandiging”, zegt Van Osta. Maar zover zal het hopelijk niet komen. “We hopen ten laatste juli 2018 onze gemeenschappelijke, publieke OCMW-vereniging effectief op te kunnen starten.”

Bedankt Sandra! Welkom Erik!
Net voor de zomer vakantie stopte Sandra Denis als gemeenteraadslid. Zij werd immers gemeentesecretaris in Stabroek. Een cumul van beide functies hoort volgens haar niet.

Zij werd opgevolgd door Erik Maes. Deze buschauffeur is een gekend gezicht in Schoten. De meeste mensen kennen hem als de sociaal gedreven voorzitter van de wijk Atheneum. Vanuit deze functie kent hij de gemeentelijke inspraak als zijn broekzak.

Kasteeltje wordt School

Binnenkort breidt de kleuterschool van Sint-Cordula in de Rodeborgstraat uit. Dat moet vanwege de groei aan leerlingen. Tot deze verbouwing afgerond is, leent de gemeente (een deel van) het kasteel Gelmelenhof uit als kleuterlokalen.

Armoede bestrijden met het inleefhuis

Door jongeren bewust te maken van de kosten van iedere dag (wonen, eten, ...), kunnen we zo om armoede in onze gemeente preventief aan te pakken.

Het OCMW bouwde een gezellige woning na. Hierin kunnen jongeren, onder begeleiding van een gids, op een interactieve manier ontdekken wat alleen wonen in werkelijkheid kost. Zo blijft het financiële plaatje van een huishouden geen "ver van mijn bed"-show