Met deze derde en laatste reeks kandidaten zijn bijna alle kandidaten van CD&V Schoten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 bekend.

Erik Block: We hebben een diverse ploeg, zowel van leeftijd als van achtergrond. Zowel de arbeider als universiteitsprof vinden bij ons hun gedacht. Dat is het mooie aan een echte centrumpartij.

Katrijn Van Osta: Onze ploeg is een mooie afspiegeling van onze gemeente, vol energie om met iedereen samen iets moois van Schoten te maken. De steun van enkele prominente Schotenaren geeft bovendien heel wat vertrouwen.

Lieve Ravijts  (55) is bij veel mensen bekend als dochter van Martha Ravijts-Toussaint. Haar moeder was immers 12 jaar schepen van OCMW en sociale zaken voor CD&V. Maar minstens evenveel mensen kennen haar als de uitbaatster van de kinderwinkel Pistache, de winkel die 23 jaar lang in het centrum van onze gemeente lag. Ze was in die periode ook actief in de Schotense middenstandsvereniging. In haar vrije tijd houdt ze van yoga, lopen en skiën. “Ik wil met een  rationele, nuchtere aanpak en met een ‘het mag vooruit gaan’-gevoel mij inzetten in de Schotense politiek.”

Vera Van den Bleeken (71) geniet sinds enkele jaren van haar welverdiend pensioen. Ze werkte als verpleegster in Bartholomeuskliniek, ZNA Jan Palfijn en tot slot in het rusthuis van Schoten. Vera is een bezige bij en heel actief in de toneelkring Volharding / Vaartheater. Wanneer we haar naar haar motivatie vragen, antwoordt zij fel: “Rust Roest dus waarom niet een nieuwe uitdaging aangaan ten dienste van onze prachtige gemeente Schoten “

Toon Daems (65) zet zich al jaren in voor mensen met een beperking en toegankelijkheid. Dat was ook zijn strijdpunt als gemeenteraadslid tijdens de vorige legislatuur (2006-2012). Heel veel mensen kennen Toon vooral als componist. Hij won in 2005 de Klara-compositieprijs. In 2016 was hij de laureaat van de Schotense compositiewedstrijd met zijn Selima-suite. “Je zal begrijpen dat cultuur mij nauw aan het hart ligt en natuurlijk ook de leefwereld van mensen met een beperking.”

Heidi Bijttebier (66) versterkt de lijst als onafhankelijke verruimingskandidaat. Ze is economist van opleiding en woont 40 jaar in Schoten. In haar eerste carrière was zij kader bij een multinational in de financiële- en de reissector en reisde zo de halve wereld rond. Nu, in haar tweede carrière, is zij actief bij de Wijkvereniging Kasteeldreef en ook coördinator van het BIN Kasteeldreef. “Ik wil me graag inzetten voor een “nog” betere samenleving in Schoten en thema’s als milieu, mobiliteit en een goede zorg voor de ouderen liggen mij heel nauw aan het hart.”

Griet Blanckaert (53) is lector Erfgoed aan de Universiteit Antwerpen en zelfstandig ondernemer. Ze is natuurlijk ook moeder van 3 kinderen, gescheiden en alleenstaand, dochter van wijlen Karel Blanckaert (de laatste Schotense federale volksvertegenwoordiger én rechter bij het Grondwettelijk hof). Haar “core business” vormt uiteraard Erfgoed. Ze wil nadenken over een toekomstgericht beleid. Er zijn verschillende beslissingsmodellen waaruit we in samenspraak met de Schotenaren het beste uitkiezen. Niet alles kan behouden worden. Het gaat dan niet enkel over materieel, maar zeker ook over immaterieel erfgoed, zoals Hello Schoten (het Wereldfestival van Folklore). Dat moet binnen Schoten blijven. “Studio Brussel bestond nog niet, maar ieder had een eigen stem, op elke steiger klonk een lied van een lokale traditie of Jeruzalem..”.

Chris Cleeren (78) is gepensioneerd journalist. Hij was algemeen directeur van de VRT Radio. De Schotense politiek is voor hem geen onbekend terrein. Hij is erevoorzitter van het OCMW Schoten “Ik wil me inzetten voor een integraal sociaal beleid met speciale aandacht voor de senioren”

Olga Kouzmenkova (45) werd geboren en getogen in Oekraine, maar woont ondertussen al bijna achtien jaar in België. Ze is moeder van een zoon (23) die rechten aan VUB studeert en een dochter (14) die nog in middelbare school zit. Professioneel is ze werkzaam als kwaliteitsmedewerker bij de Dienst Sociaal Tolken en Vertalen van het Agentschap Integratie en Inburgering van de Vlaamse overheid. Vlaanderen wordt steeds diverser, ook onze gemeente is er geen uitzondering van. Als expert op vlak van Integratie, wil ik me inzetten om de Schotense diensten en organisaties hierin te ondersteunen.

Harrie Hendrickx (71) is ere-burgemeester van Schoten. Hij heeft niet meer de ambitie om zelf terug actief in de Schotense politiek te stappen, maar wil met zijn kandidatuur aan alle Schotenaren duidelijk maken dat hij ten volle in de nieuwe CD&V-ploeg gelooft. “Ik geloof in deze ploeg. Een diverse groep met de juiste mix tussen ervaring en jong talent. Ik vertrouw hen en wil met mijn kandidatuur duidelijk maken dat ik hen ten volle steun. Als lijstduwer zal ik zelf niet zetelen, maar geef ik een symbolisch duwtje in de rug.”