Al sinds 2014 plant Ecopower om een windmolenpark te bouwen aan Het Wijtschot in Schoten. Maar intussen zijn die plannen enigszins geëvolueerd. Het bedrijf gaat nu voor twee in plaats van drie windmolens, waardoor een eerdere samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Schoten moet worden aangepast. De gemeenteraad boog zich daar vanavond over.

”Eén van de turbines was oorspronkelijk gepland in het natuurgebied Wijtschot”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening en Milieu Erik Block (CD&V). “Door die windmolen uit het project te halen hoopt Ecopower allicht om een deel van de bezwaren weg te nemen. Daardoor zal ook een deel van de studies over de milieu-effecten (oa. geluid) van het windmolenpark opnieuw moeten, want twee of drie molens is een ander gegeven.”

Het college van burgemeester en schepenen is op 20 maart 2018 al principieel akkoord gegaan en werd daarin vandaag gevolgd door de gemeenteraad. Deze goedkeuring is nog geen goedkeuring op een bouwvergunning, maar enkel met de samenwerkingsovereenkomst. Die bouwaanvraag komt later en wordt dan aan een openbaar onderzoek onderworpen.

Als CD&V zijn we voorstanders van de windmolens, omdat groene energie ons moet helpen om ook op lange termijn onze leefomgeving gezond te houden, maar wel op voorwaarde dat alle strenge wettelijke normen worden gerespecteerd.